Volgers

woensdag 27 februari 2013

Pannenlappen van Tyyne

Vandaag heb ik voor jullie een leuk haakpatroon van pannenlappen.
Deze heb ik voor mijn moeder gehaakt in de kleuren van haar nieuwe keukentje.
Het originele patroon staat op Ravelry  gemaakt door Tintti en is in het Engels geschreven.

Voor wie geïnteresseerd is in deze pannenlap heb ik het patroon vertaald in het Nederlands.
Hiervoor heb je nodig:
2 verschillende kleuren katoen b.v. Catania SMC
Haaknaald 2,5

Je kan deze pannenlap zo groot maken als je wilt, je haakt gewoon een meervoud van 4  en past het aantal toeren aan de breedte van je lapje. Met dit patroon heb je genoeg aan 1 bolletje van elke kleur.

Haak een ketting van 44 lossen.
Toer 1:
1 st. in de vijfde losse vanaf de naald, 2 st. - 1 l.- 1 losse overslaan – 3 st. – 1 l. – eindigen met 3 st.
Toer 2:
4 l. – 3 st. in de opening van de vorige tr.- 1 l. – 3 st.-1 l. herhalen tot het einde van tr.1 en eindigen met 3 st.
Toer 2 herhalen tot je een vierkant lapje hebt.

Nieuwe kleur:
Toer 2 op nieuw aan het lapje haken, beginnen daar waar je geëindigd bent.
Toer1:
De vorige tr. (nieuwe kleur)  naar achteren dubbel vouwen en het werk keren. 4 l. – 3 st. door het werk in de eerste opening van de vorige tr. haken – 1 l. – 3 st. door het werk van de volgende opening haken. Herhaal dit tot het einde van de tr. en eindig met 3 st. in de 4 l. van de vorige tr.
Toer 2:
4 l. keer het werk en herhaal tr.1.
Werk zo door tot je het hele lapje hebt volgehaakt.




 Het ziet er dan zo uit.
Draad niet afbreken!

Haak nu in dezelfde kleur een rand om de pannenlap heen.
Begin met 1 v. door beide lagen heen, dan 2 l.-2st. in dezelfde opening, 1 v.- 2 l.-2 st. in de volgende opening. Haak zo de hele pannenlap rond en verdeel de stekengroep gelijkmatig.
Voor de ophanglus haak je nu 15 l. en zet deze vast met 1 hv. Hieromheen haak je vervolgens 20 vasten.
Werk de draden netjes af, en maak een tweede in de omgekeerde kleurstelling.

Veel plezier ermee!

Groetjes Inge



27 opmerkingen:

  1. Leuk zeg, dat in elkaar gehaakte.
    Mooie pannenlapjes zijn het geworden.

    Groetjes, Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het hele mooi pannelappen geworden.
    groetjes janie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat heerlijk verslavend is dat haken hé!? Ik neem het ook overal mee naar toe, lol! Wanneer ik toch moet wachten tijdens de zwemles bijvoorbeeld of in de auto... Ik vind deze pannenlappen echt geweldig!!!Een heel leuk patroon en ik denk ook wel leuk/makkelijk om te doen, ga ik eens opschrijven dat ik bij jou terug moet komen kijken ;-) Dankjewel voor het vertalen, lol!

    Liefs!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige pannenlappen heb je gemaakt Inge, ik doe het je niet na want haken kan ik echt niet, de gaten vallen er al in als ik er alleen al naar kijk.
    Liefs van Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hello Inge!
    Your Tyyne-potholders turned out very nice.
    Would be so kind and link your version to my blog too.
    May I add your translation to the pattern page in Ravelry and my blog as well?
    Love,
    Tintti

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Inge,

    Ik vind dit als niet haakster zó verschrikkelijk knap gedaan!!!,en wat een mooie kleuren heb je gebruikt!!!,zal je Ma blij mee zijn denk ik zo.

    Gr Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een geinig patroon. Ziet er ingewikkeld uit met die 2 lagen, maar ga deze zeker een keer proberen! Groetjes, stephanie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi patroon!
    Ik snap alleen niet hoe je de draad moet houden en aan welke kant van je haakwerk je de omgeslagen toer in de nieuwe kleur moet maken... Ligt aan mij hoor, ben nog geen ervaren haakster, ik hoop dat ik het nog voor elkaar krijg... Vind het eindresultaat op jouw foto's nl. erg mooi :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het haakwerkje moet je met de tweede kleur telkens draaien na elke toer. Je haakt door het haakwerk heen mat de werkdraad aan de voorkant.
      Groetjes Inge

      Verwijderen
  9. Hoi hoi
    helemaal geweldig. ik ben er ook mee bezig, amar het trekt krom bij mij, heb de ketting al met een grotere naald gedaan , wat moet ik doen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat had ik ook en heb het originele patroon vertaald. Haak een ketting van 54L. Toer 1: 1 stokje in de 5e L vanaf de haaknaald, stokjes in de volgende 2 L, * 1L, 1 L van de ketting overslaan, stokje in de volgende 3 L *. Van* tot * herhalen tot het einde van de toer.( dus niet 3 stokjes in 1 L, maar 3 stokjes in 3L) En toer 2 zoals beschreven in het patroon.

      Verwijderen
    2. Dat had ik ook en heb het originele patroon vertaald. Haak een ketting van 54L. Toer 1: 1 stokje in de 5e L vanaf de haaknaald, stokjes in de volgende 2 L, * 1L, 1 L van de ketting overslaan, stokje in de volgende 3 L *. Van* tot * herhalen tot het einde van de toer.( dus niet 3 stokjes in 1 L, maar 3 stokjes in 3L) En toer 2 zoals beschreven in het patroon.

      Verwijderen
  10. Hallo Inge,

    Ik heb met veel plezier het patroon gebruikt en het klopt precies.
    Ik heb er een blogpost over gemaakt: http://www.doorjolanda.blogspot.nl/2013/09/gehaakte-pannenlap.html

    Fijne week en groet, Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi,

    Ik heb een vraagje: Ik kwam er niet helemaal uit met dit patroon. Aan het einde van toer 2 houdt ik steeds twee lossen over, wat dus niet klopt! Ik zag dat in het engelse patroon geen sprake is van dat je een meervoud van 4 nodig hebt. Kan dit zijn waar het bij mij misgaat?

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooie pannenlappen, ik heb er eentje gemaakt voor mijn moeder. Leuk om te doen ook, al is het even puzzelen hoe met de 2e kleur te haken, maar het is me gelukt ondanks dat ik niet zo een ervaren haakster ben.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heel erg leuk deze pannelappen. Ik werd even kriegel toen ik de tweede kleur er doorheen moest haken. Heb het 4 x weggelegd en toen zag ik het ineens! Heel leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hele leuke pannenlappen. ik ben er ook aan begonnen maar loop helemaal vast met de nieuwe kleur. ik heb de 4 lossen gemaakt maar moet nu de stokjes maken maar snap niet waar ik ze in moet haken.. kan iemand me helpen?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dank je inge voor het patroon, de 2e toer was even puzzelen maar gelukt.
    Ik heb inmiddels 3 stel gehaakt.
    Jammer dat er geen fotos bijgezet kunndn worden

    BeantwoordenVerwijderen
  16. HELP!!!! Ik word een beetje chagrijnig!!!!! Ik heb werkelijk geen idee hoe ik de nieuwe kleur door de eerste kleur moet haken. Ik heb de nieuwe kleur aangehaakt en inmiddels de 4 lossen gehaakt, maar dan?????

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik snapte het ook niet, maar een filmpje op jou tube bracht uitkomst! !!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik snapte het ook niet, maar een filmpje op jou tube bracht uitkomst! !!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Gelukt!!!! Inderdaad filmpje van you tube...;)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Welk filmpje moet ik opzoeken op youtube om dit te gaan snappen?

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik vind leuke pannenlap. Heb het patroon gehaakt, superleuk om te doen met twee kleuren! Tot zover ging alles goed. Maarrr....die laatste rand, iksnap er niets van. Dit vind ik zo jammer. Ikhad me voorgenomen om deze pannenlap kadoo te doen aan een nichtje, ze is half mei jarig. En nu lukt het me niet! Kun je me asjeblieft even helpen? Groetjes miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Zon'n leuk patroon, bedankt voor de vertaling! Het lukte mij niet om de andere kleur er goed in te krijgen totdat ik dit filmpje bekeek: https://www.youtube.com/watch?v=WUEJ7VNTz7Q

    BeantwoordenVerwijderen