Volgers

woensdag 16 april 2014

Patroon ananas omslagdoek







Vandaag ben ik jarig en wie jarig is trakteert.  Voor de haakfanaten onder jullie heb ik h het patroon van deze  omslagdoek/shawl uit het Amerikaans vertaald en gehaakt. Mijn shawl meet zonder franje meet 150 cm.breed en 76 cm. hoog. Dit patroon kun je het beste haken met dun garen (acryl of een gemengd garen)
geschikt voor haaknaald 2 1/2. De mijne heb ik gehaakt met acrylgaren van de Action,  lekker goedkoop, en is prima te gebruiken voor dit project. Wil je een wat luxueuze uitstraling dan is Alpaca van DropsDesign ook een hele mooie variant  voor weinig geld. Ik gebruik ongeveer 4 bollen van 50 gr. (275m.)



Gebruikte steken,
l. = losse
v. = vaste
st. =  stokje.
Schelp=S.=2st.1l.2st

Haak in een magische lus 4 l. , 1 st. 1 l.1 st.1l. 1st., 1l., 1st.


toer 2:
3l. Keer, 3x 2 st,1 l. in elke losse ruimte van de opzet toer, 2 st. in de laatste losse ruimte.


toer 3:
3 l. Keer, 1 S. in de eerste l.ruimte van de vorige toer, 4l. 2st,1l.,2st,1l.,2st, in de middelste l. ruimte van de vorige toer, 4l, 1S. in de laatste losse ruimte van de vorige toer.

Oeps deze moet rechtsom...



toer 4:
3l. Keer, 1S. in deS. Van de vorige toer, 4l. 1S. in de volgende losse ruimte, 3l. 1S. in de volgende losse ruimte, 4l. 1S. in de laatste S.


Begin nu elke toer met 3 keerlossen, 1S. in de S. van de vorige toer, 4 l., 1S. in de volgende S.
Dit is de buitenrand van de shawl. De keerlossen worden later gebruikt om de franjes aan te haken



Nu begin je met de eerste ananas te haken, deze bestaat uit twee delen; het onderste deel met stokjes, en het bovenste deel met de lossen boogjes.
Voor en na de stokjes zitten altijd 2 lossen, voorafgaand of gevolgd door een Schelp. De toeren met de lossen boogjes hebben 5vlossen i.p.v. 2.


 toer 5:
3l. Keer, 1S. 4l. 1S. 2l. 3st in de 3 lossen van de vorige toer,  2l.  1S. 4l.  1S.


toer 6:
3l. Keer, 1S. 4l. 1S. 2l. 2st. in de 2 lossen van de vorige toer,  3st in 3 st, 2st. in de 2 lossen van de vorige toer, 2l. 1S. 4l. 1S.


toer 7:
3l. Keer, 1S. 4l.  1S. 2l. 2st. in de 2l. van de vorige toer,  7st. in de 7 st. van de vorige toer,  2st.  in de 2l.  van de vorige toer. 2l. 1S. 4 l. 1S.



toer 8:
3l. Keer, 1S. 4l.  1S. 5l. 1v. in het eerste st.3l. 1v. in het 3e st. 3l. 1v. in het 5e st. 3l. 1v. in het 7e st. 3l. 1v. in het 9e st. 3l. 1v. in het 11e st.
( totaal  5 boogjes) 5l. 1S. 4l. 1S.


toer 9:
3l. Keer,  1S. 4l. 1S. 5l. 1v. on de eerste losse boog. 3l. 1v. in de volgende losse boog, nu nog 3x herhalen ( totaal 4 boogjes) 5l. 1S. 4l. 1S.



In de volgende toer gaan we alvast meerderen voor de tweede rij ananassen.
Deze meerdering wordt telkens herhaald in de toer met 3 lossen boogjes van de ananas.
toer 10:
3l. Keer, 1S.  4l. 1S. 1l. 2st. bij deze schelp in 5l. 1v. in de eerste lossen boog 3l., 2x herhalen ( totaal 3 lossen boogjes) 5l. 2st 1l. 2st.1l. in de volgende S. 4l. 1S.

toer 11:
3l. Keer, 1S. 4l. 1S. in de eerste losse van de vorige toer, 3 l. 1 S. in de volgende losse  ruimte. 5l. 1v. in de eerste losse boog, 3l. 1v. 3l. 1v. 5l. 1S. 3l. 1S. 4l. 1S.

toer 12:
3l. Keer,  1S. 4l. 1S. 2l. 3 st. in de lossenboog 2l. 1S. 5l. 1v. 3l. 1v. 5l. 1S. 2l. 3st. 2l. 1S. 4l. 1S.



Toer 13:
3l. Keer,  1S. 4l. 1S. 2l. 2st. in de lossen van de vorige toer 3 st. in 3st.2 st. 2l. 1S. 5l. 1v. 5l. 1S. 2l. 2st. 3st. in 3st. 2st. 2l. 1S. 4l. 1S.


toer 13:
3l. Keer, 1S. 4l. 1S.  2l. 2st. 7st. 2st. 2l. 1S. 6l. 1S. 2l. 2st. 7st. 2st. 2l. 1S. 4l. 1S.



toer 14:
3l. Keer,  1S. 4l. 1S. 5l. 1v. 3l. 1v.( totaal 5 boogjes) 5l. 1S. 4l. 1S. 5l. 1v. 3l. 1v. ( totaal 5 boogjes) 5l. 1S. 4l. 1S.

toer 15:
3l. Keer, 1S. 4l. 1S. 5l. 1v. 3l. 1v. ( totaal 4 lossen boogjes) 5l. 1S. 4l. 1S. 5l. 1v. 3l. 1v. ( totaal 4 boogjes) 5l. 1S. 4l. 1S.


Toer 16:
Hier meerder je aan de buitenzijden voor de derde rij ananassen.
3l. Keer, 1S. 4l. 2st. 1l. 2st. 1l. 2st.in de volgende Schelp 5l. 1v. 3l. 1v. ( totaal 3 boogjes), 5l. 1S. 4l. 1S. 5l. 1v. 3l. 1v. (totaal 3 boogjes) 5l. 2st. 1l. 2st. 1l. 2st. in de volgende Schelp 4l. 1S.

Toer 17:
Bij deze toer haak je tussen de ananas patronen geen 4 maar 6 lossen, terwijl tussen de buitenste meerdering weer de 3 lossen wordt gehaakt. 
In de volgende toer haak je in deze lossen ruimtes de 3 stokjes om een nieuwe rij ananassen te beginnen.






Herhaal vanaf toer 10 deze toeren, en meerder een extra ananas patroon aan weerszijden telkens in de toer waar je de 3 lossen boogjes haakt.
Langs beide zijden van elke ananas loopt een rij schelpjes zodat er bij meerdere toeren een golvend patroon in de lengte ontstaat.

Maak de doek zo groot als je wilt, ik heb 11 volle patronen gemaakt, bij de 12e rij ben ik gestopt bij een herhaling van toer 12, in de volgende toer heb ik i.p.v. de 6 tussenlossen 3 lossen, 1st.op de vaste van de vorige toer 3 lossen gehaakt.
De laatste toer bestaat alleen uit schelpen:
3l. Keer, 1S. 1S. in de 4l. van de vorige toer, *1S. 1S. in het 1e st. 1S. in het 4e st. 1S. in het 8e st, 1S. in het 11e st. ( van de ananas) 1S. in de 3l. van de vorige toer, 1S. in de volgende 3l.* van *tot* herhalen langs bovenrand, en tot slot nog 1S. in de laatste 4l. 1S.  


Werk de draden netjes weg in het  haakwerk.
Ik heb er nog franjes langs gemaakt, dit gaat gemakkelijker door een stukje karton als mal te gebruiken en daar je garen omheen te wikkelen. Knip ze aan 1 kant los en maak bosjes van gelijke aantallen draadjes.
Het vastzetten heb ik gedaan met een dikke haaknaald door de keerlossen van elke toer.
Aangezien de keerranden een mooie schulprand geven kun je er ook voor kiezen   de franje weg te laten.

Veel plezier met dit patroon!

Groetjes Inge

.


58 opmerkingen:

  1. Wat een schitterende omslagdoek Inge, ik vind hem supermooi.
    Liefs van Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super deze beschrijving van deze geweldige mooie stola! De ananas steek! Prachtig! Deze staat ook nog op mijn to do lijstje!!!groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een geweldig patroon, en wat staat het mooi uitgeschreven. Ik ga hem ook op mijn lijst zetten. Hij komt vanzelf aan beurt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor het patroon, ik vind hem super mooi.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben er al druk mee bezig! Ziet er zo mooi uit op de foto's hier, bedankt voor het patroon!
    ... klein puntje ... het patroon bevat 2x een toer 13 ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo
      Ik ben begonnen met de sjaal maar loop vast bij toer 3. Er staat 1 stokje in eerste en laatste boogje. Op de foto staan 2 stokjes.
      Wat moet ik haken? Bedankt!!!!

      Verwijderen
    2. Ik heb hetzelfde probleem! Ik vind de sjaal echt prachtig en zou dan ook graag verder komen!

      Verwijderen
    3. De hoofdletter S staat niet voor stokje maar voor Schelp (2st, 1l, 2st).

      Succes!

      Verwijderen
  6. Schitterende sjaal... dankjewel voor het patroontje !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie sjaal, maar ik zit al een paar uur patroon te tellen, kom er niet uit. Foto toer 14 bevat volgens mij, 3 boogjes ipv. 4 en toer 15/16 gaan de boogjes op de foto rechts van 3 naar 1 boogje. Dus heb ik nog 1 boogje bij de laatste foto ipv 5l. 1v. 5l. Help...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan helaas niet zien wat je al gehaakt hebt Tiny, maar als ik denk dat ik een fout in mijn werk heb haal ik altijd een stukje uit en begin opnieuw.
      Succes!

      Groetjes Inge

      Verwijderen
  8. Zou het mooi zijn om deze in katoen te maken?
    Groetjes Anne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is geen stokje waarmee je de toer begint en eindigt maar een schelpje (S. ).
      Succes!

      Groetjes Inge

      Verwijderen
  9. Hoi
    Is hier ook een telpatroon van. Ik haak hier liever mee.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wonderful!!! Thank you very much for sharing the photo tutorial. Greetings!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi!

    Zeer tof patroon! Ik ben er meteen aan begonnen en ben tot rij 16 geraakt. Vanaf rij 17 ben ik de kluts kwijt en versta ik niet wat ik juist moet doen. Help?!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heb je van action acryl echt maar zo weinig nodig?
    Ik wil graag even weten hoeveel bollen ik moet kopen

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Inge, Ik ben vandaag begonnen met het patroon, superleuk! Alleen loop ik vast bij; Begin nu elke toer met 3 keerlossen, 1S. in de S. van de vorige toer, 4 l., 1S. in de volgende S.
    Dit is de buitenrand van de shawl. De keerlossen worden later gebruikt om de franjes aan te haken. Klopt het dat ik nu halverwege de toer zit en nu al moet keren?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik kom niet uit toer 17, waar begin ik nu mee en welke toer moet ik aanhouden en je moet toch wel keren ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toer 17 is net toer 11 met 6 lossen tussen 2 ananassen.

      Verwijderen
  15. Dit is een geweldig mooi patroon! Mijn vriendin heeft mij erop gewezen en direct wol en haaknaald cadeau gegeven :)
    Zo kom ik goed mijn revalidatie door. En houd een heel mooi omslagdoek eraan over.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. moet ik de eerste vermelde toer 13 doen,of de tweede toer 13 ,ze zijn niet het zelfde

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Jef,
      Ik had de nummering van de toeren niet goed, dus de tweede 13 is eigenlijik 14. en de 14 is eigenlijk 15.
      Gewoon doorhaken dus.

      Groertjes inge

      Verwijderen
    2. Hallo Jef,
      Ik had de nummering van de toeren niet goed, dus de tweede 13 is eigenlijik 14. en de 14 is eigenlijk 15.
      Gewoon doorhaken dus.

      Groertjes inge

      Verwijderen
  17. dank je wel voor je uitleg,ook bedankt voor het patroon,ik ga er mee beginnen groetjes Eveline Engelen

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Schitterend wat mooi Inge
    Groeten Janke

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een mooi cadeau! Dank je wel, Inge. Ik ben de doek aan het maken in dezelfde grijs-blauwe kleur als de 1e foto. Ik gebruik 100% zijde en het wordt erg mooi (en zacht). Als je het patroon eenmaal door hebt, is het goed te volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Bedankt voor het patroon, ik ga het ook proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Prachtig, gaat opk op mijn to do lijstje , bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. bedankt voor je mooie patroon! ik ga het ook proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Dank voor het prachtig patroon. Ik ben er deze avond aan begonnen en zit al aan rij 15. Het werkt als een trein!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Dank je wel voor je patroon, heel mooi. Maar in toer 10 staat op het einde 2st 1l. 2st.1l. in de volgende S. 4l. 1S. Moet dit niet eigenlijk zijn:
    2st. 1l. in de volgende S. 1S. in dezelfde S. 4l. 1S. ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij loop ik tegen hetzelfde aan... Hoe heb jij het opgelost?

      Verwijderen
    2. Ik heb inderdaat 2XS gedaan in een S maar wel in het midden, van die S en dan 4L.1S

      Verwijderen
  26. Super mooie omslagdoek. Bedankt voor het patroon. Was in 2 weken klaar. Mijn dochter is er heel blij mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Goede avond. Ik ben er mee begonnen had 6 bolletjes van 50 gr liggen waarvan ik echt niet wist wat ik er van moest maken ! Nou dit dus harstikke bedankt voor het mooie patroon ben nu zo ver dat ik de herhaling ook snap

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Bedankt voor het mooie patroon. Ik ben een beginnende haakster, en ik ben aan dit patroon begonnen en ik kan nu al niet meer stoppen.
    Ik vraag mij alleen af hoe ik in toer 18 aan de middelste ananas kan beginnen. Ik heb in toer 17 6 lossen gehaakt in het midden. Daar moet ik dan nu 3 stokjes op haken? Dan hou ik aan de ene kant 2 lossen over en aan de andere kant 1? Of doe ik iets verkeerd?

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hoi Inge,

    Allereerst bedankt voor je patroon! Ik loop vast bij toer 10, volgens mij zijn beide kanten bij de tweede en voorlaatste schelp niet symmetrisch. Kan het zo zijn dat er na de laatste 5l en schelp + 1l en 2 stokjes moeten worden gehaakt?

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Allereerst bedankt voor je patroon, ik ben gelijk begonnen, super! Maar bij toer 17 begin en eindig je met 2st,1l,2st,1l,2st,1l,2st. Maar bij de 24ste toer, moet je dit dan ook bij de middelste ananas doen of alleen aan de buitenzijde? Bedankt alvast!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Bedankt voor het patroon, het was af en toe wat puzzelen maar hij is we heel mooi geworden.Lucie

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Bedankt voor het patroon, het was af en toe wat puzzelen maar hij is we heel mooi geworden.Lucie

    BeantwoordenVerwijderen
  33. pattern mayb translated into English but not US or UK terms:(

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Ik ben aan dit patroon begonnen, met de megabol van de Kruidvat.
    En ik moet zeggen, ik ben er helemaal weg van.
    Het is soms wat puzzelen, maar ik schiet lekker op. Bedankt voor het uitschrijven!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. hallo Inge,
    Ik ben begonnen met je omslagdoek. Maar aan gezien ik geen crack ben in het haken loop ik vast met toer 17. Daar staat Bij deze toer haak je tussen de ananassen geen 4 maar ................ Maar omdat dit m'n eerstewerk is snap ik het niet. Die toer staat verder niet beschreven hoe je die moet haken. Zal logies zijn voor een haakster maar ik snap er niks van, help AUB. Ik vind haken hartstikke leuk en wil door zetten. Dus ik hoop dat je me verder op weg kan helpen. Al vast bedankt. Elly

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. kan iemand mij helpen hoe ik toer 17 moet haken?????

      Verwijderen
    2. Als je het laatste boogje van de ananas hebt, haak je 5 lossen - 1 vaste - 5 lossen (je krijgt een soort grote V). In de volgende toer haak je geen boogje, maar een soort 'bruggetje eroverheen' van 6 lossen. In de 3 toeren boven dit'bruggetje' komen 3 maal 4 lossen (soort 'trapje naar boven'). De toer erna krijgt dan weer een 'bruggetje'van 6 lossen. Ten slotte gebruik je dan dat 6-lossenbruggetje om in de volgende toer weer 3 stokjes te haken (=begin van de volgende ananas.

      Ik hoop dat het wat duidelijker is?

      Heb ik zelf ook nog een vraag: wat bedoelt Inge met: " terwijl tussen de buitenste meerdering weer de 3 lossen wordt gehaakt"???

      Verwijderen
    3. Priscilla, dank je wel voor jouw uitgebreide antwoord. Hier kom ik zeker aan uit. Inmiddels ook een tekening van dit patroon op internet gevonden.
      http://www.instructables.com/id/Golden-Pineapples/

      Verwijderen
  36. Wat een geweldig mooi patroon. Ben het aan het haken met Jaipur van Katia. In de beige/blauw/rosé. Verloopkleuren. Haaknaald nr. 2. Wordt echt geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Hallo,
    Ik ben nu bij tour 17, maar ik kom er echt niet uit..
    HELP!

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Wat een prachtige omslagdoek. Super patroon, duidelijke uitleg, soms meerdere keren lezen en gewoon uitproberen. Ik kwam er prima uit. Soms gewoon een stuk uithalen en nogmaals haken.
    Ik krijg veel complimenten.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Bedankt voor het mooie patroon. Met een beetje puzzelen en mbv het patroon is het gelukt!
    Nu alleen de franjes nog :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Gerrie Baldal 5 augustus 2017

    Mijn omslagdoek is af, hij is prachtig geworden. Bedankt Inge voor het mooie patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Hi Inge
    Gisteren ook gepost maar ik zie mijn reactie niet staan. Ik heb de sjaal al een aantal keren gemaakt met veel succes. Dank!
    Maar nu vragen Engelstalige haakvrienden om t patroon. Jij geeft aan dat jij t patroon uit t engels hebt vertaald. HeB je voor mij een link naar het Engelse patroon wat je gebruikt hebt? Alvast bedankt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Met welke naald heb je deze gehaakt?

    BeantwoordenVerwijderen
  44. vind het patroon heel goed uitgelegd ,voor de beginners gewoon goed opletten schitterend werk

    BeantwoordenVerwijderen